lördag 22 mars 2014

LCHF - Kladdkakemuffins

Åhh, vad jag älskar choklad i alla dess former. Om jag skulle få välja en enda sak att äta resten av livet så skulle det onekligen bli choklad! Det finns ju hundratals märken och mängder av smaker men i slutändan tycker jag den "naturella" chokladen är bäst (kan man säga så förresten? Naturell choklad?)

Igår slängde jag ihop lite kladdkakemuffins till fredagsmyset och det har räckt även till lördagsmyset så jag är så nöjd så.

Nygräddad kladdkakemuffins

Serveras gärna med en klick vispgrädde

Lagom kladdig och god!


Recept LCHF - kladdkakemuffins ger ca 15 st
100 g mörk choklad (minst 70% kakaohalt)
100 g smör
2 ägg
3/4 dl sötströ
½ tsk vaniljpulver

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Dra av från plattan och lägg i chokladen och rör runt tills den smällt. Ställ åt sidan att svalna något. Vispa ägg, sötströ och vaniljpulver luftigt i en skål. Häll försiktigt ner chokladsmöret i smeten samtidigt som du vispar på låg hastighet. Häll upp i muffinsformar och grädda i ugnen i ca 5 minuter, kan variera något från ugn till ugn. Låt svalna och servera med vispgrädde och eventuellt lite hallon eller jordgubbar.

Kolhydratinnehållet (om man räknar på sockerfri choklad) blir 0,4 g kolhydrater per muffins. 

Om man får muffins över som man inte äter upp (inte särskilt troligt men ändå) så kan man använda dem till något annat, vad får ni se imorgon ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar