torsdag 27 mars 2014

LCHF - Fröbullar

Jag har hunnit prova en del recept på LCHF-frallor men inte hittat någon direkt favorit ännu. Inte förrän idag! Jag letade runt efter recept utan nötter och hittade ett här och bestämde mig för att prova och det är jag glad för :-) Dessa innehåller lite kruskakli vilket gör att det inte passar för alla som äter LCHF, för mig fungerar det dock bra. Kruskakli är ett extra grovt vetekli, framställt av vetekornets skalskikt. Eftersom kruskakli väger så lite blir mängden kolhydrater ändå försumbar.

Smeten blir lite kladdig men resultatet blir perfekt

6 nygräddade fröbullar

Perfekt frukost eller mellanmål


Recept fröbullar - 6 bullar
1 dl skalade sesamfrön
½ dl solroskärnor
½ dl kruskakli
2 msk linfrön
2 dl riven ost (välj någon du gillar, jag valde en mildare variant men en smakrik ost passar nog också bra)
4 ägg
2 tsk fiberhusk
½ tsk salt
1 tsk bakpulver

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Häll sesamfrön och solroskärnor i en mixer och mixa till ett mjöl. Blanda övriga ingredienser förutom äggen. Äggen vispas först innan de till sist blandas ner med de övriga ingredienserna. Låt svälla några minuter. Forma smeten till 6 platta bröd och lägg på bakplåtspapper. Sätt in i ugnen och sänk värmen till 175 grader. Grädda i 18-20 minuter.

Kolhydratinnehållet blir 2 g kolhydrater per fröbulle

1 kommentar:

  1. försöker undvika sånt här, men detta ser sååå gott ut!!!

    SvaraRadera